Chansen att få bo kvar i lägenhet vid upphörande av samboförhållande

Jag och min sambo stå på hyreskontraktet. det är jag som betala alla räkningar. Vi har 2 barn 3.5 och 9 åringar. Vi blev osams och hon gick till socialen. Socialen har gjort utredning och gjort intervju till barnen och har bevisat att jag är inte dålig pappa och man till henne. Hon har skaffat advokat och de har begärt för kvarsittning till lägenhet och de vill vårdnad till barnen. Hon anklagar om våldtäkt och misshandel och fallet har lagt ner. Jag har anmällat henne till polisen om förtal. vad kan hände kan hon få lägenhet. har hon chans att få det.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Huvudregeln vid upphörande av ett samboförhållande är att en bodelning sker om någon sambo begär det, se 8 § Sambolagen. Vid denna bodelning fördelas samboegendom, bestående av gemensam bostad och bohag, lika mellan parterna, se 3 § Sambolagen. Avgörande för vad som utgör den gemensamma bostaden är inte vem som betalat räkningarna utan istället om bostaden införskaffats för er tillsammans, alltså i syfte att ni ska bo där.

Oftast blir bedömningen av den gemensamma bostaden annorlunda om den ena sambon exempelvis får vårdnaden om de gemensamma barnen. Då ökar nämligen chanserna för denna sambo att få kvarsittningsrätt i lägenheten då stor vikt läggs vid barnens trygghet och stabilitet. Din sambo har alltså en chans att få lägenheten om det skulle vara så att hon får vårdnaden av barnen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare