FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt04/02/2018

Byte av barns efternamn

Hej,

Min son är 9 år och har mn exmakes efternamn. Då vi var gifta när han föddes och hade samma efternamn fick även sonen det. Idag har jag gått tillbaka till mitt flicknamn och ser gärna att min son har bådas efternamn. Kan jag enligt lag bli nekad detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om byte av efternamn hittar du i lag om personnamn.

Byte till dubbelt efternamn

En person får byta sitt efternamn till ett dubbelt efternamn som är bildat av de efternamn som dess föräldrar bär eller har burit, lag om personnamn 9 och 20 §§. Detta innebär alltså att din son får byta till ett dubbelt efternamn som är bildat av ditt nuvarande efternamn och din exmakes efternamn.

Ansökan

En förutsättning för att en person ska få byta efternamn är att en ansökan görs hos Skatteverket, lag om personnamn 3 §. En ansökan som avser ett barn som är under 18 år ska göras av barnets båda vårdnadshavare. Varför barnets båda vårdnadshavare behöver ansöka om namnbytet har att göra med att barnets vårdnadshavare både har en rätt och en skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, så som barnets efternamn, föräldrabalken 6 kap 11 §. Om barnet står under gemensam vårdnad krävs alltså att vårdnadshavarna gemensamt ansöker om ett byte av barnets efternamn, föräldrabalken 6 kap 13 §. Detta innebär att om du och din exmake har gemensam vårdnad om er nioåriga son behöver ni gemensamt ansöka om ett byte av er sons efternamn.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du undrar över något mer så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare