Byta lås under en pågående skilsmässa

Hej

Jag och min fru håller på att skiljas jag har flyttat till ny bostad har bara fått med mej det viktigaste typ i klädväg nu har hon bytat alla lås i den gamla bostaden och ännu ingen bodelning upprättad kan hon verkligen göra så och sedan bestämmer hon när ev jag kan hämta flera saker som hon bestämmer jag skall ha.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Under en pågående skilsmässa ska makarnas giftorättsgods, dvs. eran gemensamma egendom handskas på ett visst sätt. Enligt Äktenskapsbalken 7 kap. 5§ finns det särskilda rådighetsinskränkningar som bestämmer vad man får göra med giftorättsgods under pågående skilsmässa. Dessa bestämmelser säger att man inte får avhända sig, inteckna, pantsätta eller hyra ut den gemensamma bostaden eller bohaget.

Eran situation
Under förutsättningarna att bostaden är eran gemensamma och utgör giftorättsgods: Att byta lås på eran bostad utgör således en rådighetsinskränkning på giftorättsgodset under en pågående skilsmässa. Först efter att äktenskapsskillnaden gått igen får ett låsbyte genomföras av den som fått bostaden på sin lott.
Att byta lås på eran gemensamma bostad utan ditt samtycke är brottsligt (egenmäktigt förfarande enligt 8 kap 8§ Brottsbalken) eftersom din fru påverkat din rätt till egendom.

Undantagsfall för denna situation finns i bestämmelsen 14 kap 7§ Äktenskapsbalken om din fru fått kvarsittningsrätt av domstol, det betyder att hon kan fått rätt att förfoga över den gemensamma bostaden under pågående skilsmässa och därmed också möjligheten att byta lås. Dock krävs det att hon fått denna rätt av domstol.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare