FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal30/05/2018

Byggnadstillbehör vid fastighetsköp

Hej,

Vi har köpt en villa med skorsten där enda tillvägagångssättet att nå och rengöra skorstenen är med stege.

Säljaren har en lös stege och kommer inte lämna denna i samband med försäljningen då de hävdar att den används till annat än rensning av skorstenen.

Vad säger lagen om detta och vart kan vi vända oss för reklamation/ersättning rörande detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid köp av fastighet har köparen har rätt att även få med sig viss tillhörande lös egendom. I 2 kap. 2 § jordbalken stadgas vad som är att betrakta som byggnadstillbehör och vad som således ska anses ingå vid ett fastighetsköp. Som byggnadstillbehör räknas fast inredning och andra föremål som försetts byggnaden för stadigvarande bruk.

En stege som är särskilt avsedd för rensning av skorsten borde utgöra byggnadstillbehör. Däremot är en lös stege som kan användas till vad som helst sannolikt inget sådant byggnadstillbehör. Vill man att en sådan stege ska ingå i köpet måste detta särskilt avtalas mellan köpare och säljare. Om så inte har skett har säljaren rätt att ta med sig stegen.

Eftersom stegen sannolikt inte utgör en del av fastigheten ni köpt har ni ingen rätt att få stegen vid tillträdet eller kräva prisavdrag. Om du ändå vill få frågan prövad får du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Tingsrätten kan då meddela dom om stegen ska betraktas som byggnadstillbehör eller inte. Värt att notera är dock att processkostnaden i tingsrätten troligtvis lär vara högre än kostnaden för en ny stege.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare