Bundenhet vid budgivning på lägenhet

Hej! Har en fråga gällande mäklare och budgivningsförfarande. Har varit med i budgivning på en lägenhet. Under budgivningen så var vi slutligen två var, budgivare 5 och jag, budgivare 4. Senaste budet var lagt den 10/7 av mig. Mäklaren kontaktade mig i fredags för att ev. skriva kontrakt denna vecka. Då jag i dag, tisdag, sitter på banken för att gå igenom lånet etc. får jag ett sms från mäklaren om att det nu finns ytterligare en budgivare , nr.6. Han ringer mig senare och förklarar att denna person varit velig och inte vetat hur hon skulle göra, vara med och buda eller inte. Så han har låtit denna person hela tiden finnas med i bakgrunden utan vi övriga budgivares vetskap, i inväntan att denna person skulle få klart med lånelöfte från banken. Detta känns inte rätt, hur är det egentligen? Känner mig lurad. Tacksam för svar. Mvh Jeanette Persson

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Hur själva budgivningen går till kan skilja väldigt mycket mellan olika mäklarfirmor. Inga bud är dock bindande förrän avtal har skrivits, detta innebär att alla kan ändra sig fram till att avtal skrivits, att fler bud tillkommer innan dess är alltså helt ok.

Detta framkommer av både jordabalken och bostadsrättslagen som har ett skriftligt formkrav för att binda parterna juridiskt.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare