FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/12/2017

Bundenhet till följd av förklaringsmisstag?

Hejsan, jag var inne på en webbsida för en vecka sedan där jag tänkte beställa lite kläder. Priset på kläderna visade -1kr. Jag la ner ganska många varor i korgen. Gick till kassan och de visar fortfarande -1kr. Klickar i att jag samtycker till deras köpvilkor. Sedan klickar jag på köp. Sidan hänger sig. Tänker inte mer på detta utan åker till jobbet. Senare under dagen får jag ett mail av företaget att de tackar för min beställning och att ordern nu packas. Idag hämtade jag ut detta paket. 32varor och betalade fakturan på 36kr. Min fråga nu. Kan företaget kräva mig på full betalning? De skriver i avtalet att de reserverar sig för tryckfel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Allmänt om din fråga
När ett avtal, på grund av ett misstag av en avtalspart, har fått ett annat innehåll än det som avtalsparten avsett föreligger ett förklaringsmisstag. Det kan även uttryckas med att partens vilja och partens lämnade viljeförklaring inte stämmer överens. I en sådan situation kan det bli mycket svårt för avtalsparten att uppfylla sin del av avtalet och avtalet kan dessutom bli mycket ofördelaktigt för avtalsparten.

Huvudregeln och undantag
En grundläggande regel är att man ska skydda parten i sådana situationer, förutsatt att god tro föreligger. Med god tro menas i detta fall att parten varken kände till eller borde ha känt till misstaget. Vidare är det viktigt att uppmärksamma att en huvudregel i svensk avtalsrätt är att avtal skall hållas. Regeln om förklaringsmisstag är därför ett undantag från huvudregeln.

Vad som krävs för att undgå bundenhet i detta fall
För att en part skall undgå bundenhet på grund av förklaringsmisstag krävs att följande förutsättningar är uppfyllda, i) det skall vara parten själv som har begått misstaget och inte någon annan som framfört meddelandet, exempelvis ett bud, ii) misstaget ska leda till att viljeförklaringen inte har fått det tänkta innehållet, iii) när motparten har fått kunskap om viljeförklaringen ska motparten ha varit i ond tro gällande misstaget.

Sammanfattat svar
Ett förklaringsmisstag har högst troligen skett av företaget i detta fall. Kraven för att undgå bundenhet till följd av ett förklaringsmisstag är uppfyllda, varför företaget kan kräva full ersättning för varorna av dig. Något som ytterligare talar för detta är att företaget reserverar sig för tryckfel.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare