Brytdagen vid äktenskapsskillnad

Hej!

När blir man ekonomiskt oberoende vid en skilsmässa. Jag har ansökt ("ansökan om stämning") om äktenskapsskillnad för en vecka sedan och är orolig att min man kan ta lån innan skilsmässan är klar och jag kan bli ansvarig för hans skulder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Frågan är familjerättslig och regleras i äktenskapsbalken (ÄktB) i svensk rätt.

Vid äktenskapsskillnad ska man göra en bodelning där makarnas tillgångar fördelas mellan dem. Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkom till rätten (även kallad "brytdagen") enligt 9 kap 2 § ÄktB. Bodelning med anledning av äktenskapsskillnad ska förrättas när äktenskapet har upplösts. Om någon av makarna begär bodelning när ett mål om äktenskapsskillnad pågår, ska bodelningen dock förrättas genast enligt 9 kap 4 §.

Detta innebär att du inte kan bli ansvarig för lån som din man tar efter datumet då din ansökan om äktenskapsskillnad inkom till tingsrätten. Du kan även ansöka om en bodelningsman hos tingsrätten, under pågående äktenskapsskillnad om du känner oro för att din man kommer att orsaka problem. Om du tror att du och din man kan komma överens kan ni även anlita en jurist eller advokat som hjälper er med bodelning.

Ifall du postat din ansökan om äktenskapsskillnad till tingsrätten, kan det vara bra att kontrollera att ansökan har kommit fram! Om du har någon fråga om mitt svar eller vill anlita en av våra jurister för att få hjälp med bodelning, kan du mejla jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare