Brytdagen vid äktenskapsskillnad

Hon skickade en ansökan om äktenskapsskillnad utan min vetskap. Jag vill också skiljas. När inträffar brytdagen i sådant fall? Är det den dagen hennes ansökan kom till tingsrätten eller dagen då jag delgivits stämningen?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga, som handlar om äktenskapsskillnad, regleras i äktenskapsbalken.

Brytdagen är, enligt 9 kapitlet 2§ i äktenskapsbalken, den dag då ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten. Detta innebär att de skulder och tillgångar som uppstår efter brytdagen ska inte tas med i bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte får du gärna lämna en kommentar nedan.

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare