Bryssel II Förordningen

Hej! Min far har börjat ansöka att får ungerskmedborgaskap i sitt hemland. Eftersom han har skilt sig i Sverige 2007 vill dom få ett pappers dokoment som heter Bryssel ll forordning. Frågan är vad kan jag/ eller han ta ut detta pappret? ViIlka dokument behöver man ta med sig att få ut det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bryssel II förordningen är en förordning som gäller frågor om skilsmässa och barn i internationella situationer inom EU. Bryssel II förordningen är alltså en unionsakt med bestämmelser som gäller inom EU. Denna förordningen går att hitta bland annat på internet och du behöver inte fylla i några dokument för att läsa vad som står i Bryssel II förordningen.

Klicka på denna länk för att komma till Bryssel II förordningen.

I din fråga så anger du att ''dem'' vill få ett dokument som heter Bryssel II förordningen. Jag misstänker att detta är fel, eftersom Bryssel II förordningen är som sagt en förordning med bestämmelser och inte ett dokument som t.ex. ska fyllas i. Jag skulle därmed råda dig att dubbelkolla vilket dokument det är, som de vill att du ska skicka in. För med högst sannolikhet är det inte Bryssel II förordningen som ska skickas in.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare