Brottsskadeersättning

Jag har ringt till kronofogden och frågat vad min summa ligger på som jag ska få av brottsoffermynigheten, och den ligger på 59519kr men jag fick 30000 av hemförsäkringen för några år sen, drar dom 30000 nu eller gjorde dom det då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

För reglering gällande ersättning från brottsoffermyndigheten så finns regleringen i brottsskadelagen.

I ditt fall så har du en ersättning som ligger hos brottsoffermyndigheten (BFM) som inte har betalats ut ännu. När man får ersättning av BFM så måste alla andra ersättningsmöjligheter utrönts innan man kan få ersättning från staten. Det betyder att först så ska KFM ha försökt driva in pengarna från den skadeskyldige. Därefter så ska all ersättning som är möjlig utrönas från försäkringarna. Det betyder att om du för ett par år sedan fick ersättning från din försäkring på grund av samma händelse som ersättningen från brottsoffermyndigheten avser så ska den summan vara avdragen redan.

När du har fått ut dina pengar från BFM så kommer istället de att ha en fordran innestående hos KFM där de kommer få tillbaka pengar ifall en utmätning blir möjlig hos den skadeskyldige.

Men som svar på din fråga så är troligtvis inte försäkringspengarna medräknade i den summan du ska få ut från BFM och du kommer alltså då ut hela den summan som KFM meddelade.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare