Brottsrubricering vid långvariga trakasserier

Min svåger och svärfar har under lång tid pratat massa "skit" om mig och min familj. De har även skrivit/sagt massa elaka kommentarer till min sambo såsom "en person som du orkar ofta inte leva med sig själv efter att ha gjort det du gjort". Hans pappa har också sagt till min sambo att han vet att min sambo kommer gå framför tåget när som helst. Hans bror har skickat flertalet sms där han anklagar mig för att ha "förstört allt" och att jag är en fruktansvärd och hemsk person. Han har anklagat min mamma för att vara ett "luder" och min pappa för att vara alkoholist. Han har anklagat mig för att ha lurat av min sambo pengar i samband med att vi köpte vårt gemensamma hus. Vi vet inte vad det är för fruktansvärt hemska saker vi gjort, men det kommer sms ofta och hans pappa skriker i telefonen till min sambo ofta. De har även dragit ut papper från nätet om psykopater med understrykningar och gett till min sambo och sagt att det stämmer in på mig. Kan detta anmälas som förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Förtal?

Så som jag förstår din situation har du din sambo utsatts för trakasserier under en längre tid, bestående i nedsättande kommentarer och elaka antydanden. Vid ondsinnade utsagor som dessa kan ett antal lagrum aktualiseras, men huruvida förtal i 5 kap. 1 § BrB är aktuellt i detta fall är oklart. Förtal är nämligen ett brott som förutsätter att det som gärningsmannen säger har kommit till någon annans kännedom, i 5 kap. 1 § BrB framgår att beskyllningen ska ha varit ägnad att utsätta brottsoffret för andras missaktning. Om de beskyllningar du och din sambo har varit utsatta för har skett internt i familjen så kan det finnas tvivel kring huruvida förtal aktualiseras.

Förolämpning och ofredande

Om förtal inte skulle blir tillämpligt i detta fall skulle 5 kap. 3 § BrB om förolämpning eller 4 kap. 7 BrB om ofredande kunna göras gällande i stället.

I 5 kap. 3 § BrB framgår att den som i annat fall än som avses i bestämmelserna om förtal, riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning. Bestämmelsen om förolämpning finns till som ett komplement till bestämmelsen om förtal, vid förtal ska gärningsmannen ha riktat sin utsaga till annan än brottsoffret och vid förolämpning ska gärningsmannen ha riktat sin utsaga direkt till brottsoffret. Det finns alltså goda grunder för att påstå att det är förolämpning snarare än förtal du och din sambo utsatts för.

I annat fall skulle det kunna handla om ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB. I bestämmelsen framgår att den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande. Att återkommande utsätta någon för allmänt obehag är vad bestämmelsen om ofredande djupast sett tar sikte på. Beroende på hur pass utdragna dessa trakasserier har varit kan därmed även ofredande aktualiseras. Utifrån hur jag uppfattar din situation anser jag ofredande är den närmast liggande brottsrubriceringen.

Oaktat exakt vilket lagrum som här blir tillämpligt så står det som uppenbart att du och din sambo utsatts för mycket obehagliga trakasserier vilka mycket väl kan utgöra brottsliga handlingar. Det är inte nödvändigt för dig att själv veta exakt vilket brott du tror dig ha utsatts för utan själva rubriceringen står rättsväsendet för, det viktiga vid en polisanmälan är enbart att du kan återge en beskrivning av vad som skett.

Med vänlig hälsning,
Gustav OtteboRådgivare