FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/03/2018

Brottspåföljder i svensk straffrätt

Vilka sanktioner kan drabba den som begår brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB).

I svensk straffrätt finns ett ganska stort antal följder som kan drabba den som begått brott. Nedan kommer jag översiktligt gå igenom några av de mest relevanta.

Straff

I Sverige finns bara två straff: fängelse och böter. Utöver dessa straff kan dock andra följder drabba den som begått ett brott, men de räknas då inte som straff i juridisk mening.

Fängelse regleras i 26 kap. BrB och går ut på att gärningsmannen döms till att avtjäna ett fängelsestraff på viss bestämd tid eller livstid. Som regel omvandlas dock livstidsstraff till tidsbestämda straff så småningom.
Av många skäl verkställs dock fängelsestraff ofta när mindre allvarliga brott är aktuella utanför anstalt i form av villkorlig dom eller skyddstillsyn. Då döms gärningsmannen till ett fängelsestraff men avtjänar det i frihet med en viss prövotid. Detta regleras i 27-28 kap. BrB.

Böter regleras i 25 kap. BrB. De vanligaste varianterna av böter är dagsböter och penningböter. Dagsböter innebär som namnet antyder att gärningsmannen ådömas att betala en bestämd summa multiplicerat med ett visst antal dagar; summan anpassas efter dennes ekonomiska förhållanden. Penningböter rör mindre summor och avser ett fast belopp.

Vård

Det finns genom 31-32 kap. BrB möjlighet att besluta om vård för gärningsmän som uppfyller vissa kriterier. Detta blir aktuellt om en gärning begåtts av någon som lider av en allvarliga psykisk störning, är missbrukare eller är yngre än 21 år gammal och bedöms behöva ungdomsvård.

Särskild rättsverkan av brott

Särskild rättsverkan av brott regleras i 36 kap. BrB och kan ta många olika former. Exempel på särskild rättsverkan av brott är förverkande (exempelvis att staten inte gr tillbaka beslagtagna pengar som intjänats genom narkotikaförsäljning), företagsbot (i praktiken en form av böter för näringsidkare, även i form av juridiska personer) och återkallelse av körkort (att den som genom brott visat sig olämplig att inneha körkort får det indraget).

Samhälls- och ungdomstjänst

Samhälls- respektive ungdomstjänst är två följder som domstol kan föreskriva om i kombination med exempelvis villkorlig dom för att göra en påföljd mer kännbar, om gärningsmannen samtycker till det. Detta tar formen av ett visst antal timmars oavlönat arbete för statens räkning.

Sammanfattning

Jag har sammanfattat några av de vanligaste följder ett brott kan få för gärningsmannen i svaret ovan. Det är värt att skilja på straff och andra följder eftersom en gärningsman enligt protokoll 7 artikel 4 europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR) inte får straffas två gånger för samma brott. Som regel anses det därför acceptabelt att en gärningsman till exempel döms till fängelse och förverkande av egendom; endast fängelsestraffet är ett straff i lagens mening.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare