Brottsoffret kan inte vänta för länge - tiden tickar

Jag har blivit oskyldigt anklagad för att ha ofredat en person vid ett tillfälle. Jag vet att jag är oskyldig och personen har på senare tid erkänt att hen överdrivit anklagelsen. Personens mamma hotar nu med att polisanmäla mig. Jag har ingen aning om när denna händelse skulle ha skett men jag gissar att det rör sig om ca 11 år tillbaka i tiden. Det finns inga vittnen. Kan personens mamma anmäla mig? Personen själv verkar inte vilja anmäla. Finns det någon risk att jag kan dömas i detta fall? Måste inte det så kallade brottsoffret anmäla? Hen är myndig sen många år tillbaka.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ber om ursäkt för att du har fått vänta på svar i närmare 29 dagar.

Du skriver att du gissar på att händelsen har skett för ca. 11 år sedan. Om det är på det viset så kan du somna gott vetandes att preskriptionstiden för brottet ofredande är 2 år (35:1 och 4:7 Brottsbalken). Därmed får domstolen i dagsläget inte utdöma någon påföljd, även om du skulle bli åtalad.

För det fall händelsen skulle ha skett inom de senaste 2 åren, så är du inne på rätt spår. Brottet ofredande är i princip ett angivelsebrott, vilket innebär att en åklagare endast får väcka åtal mot dig om målsäganden (brottsoffret) anger brottet till åtal (till exempel anmäler det till Polisen). Undantagsvis får en åklagare själv väcka åtal utan att målsäganden anger det till åtal, men då krävs att åtal är "påkallat från allmän synpunkt". Jag utgår från att det sistnämnda inte är aktuellt i ditt fall. Därför krävs, precis som du är inne på, att målsäganden själv anmäler brottet. Om det är som du säger, att målsäganden inte ens verkar vilja anmäla händelsen, så kan du antagligen andas ut. Men även om målsäganden skulle anmäla brottet till åtal så kommer förundersökningen sannolikt läggas ner (eller över huvud taget inte tas upp), om det är som du skriver. Det vill säga att du är oskyldig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare