Brottsligt att öppna någon annans lägenhetsdörr?

Hej! Jag undrar lite grann om det: får en granne komma och öppna min lägenhet utan mitt tillstånd? Även om det är bara att lämna en lapp på min dörrmatta.

Jag anser detta som en brottslig handling, men jag kanske har fel. Vilka rättigheter har egentligen min granne att komma in i min lägenhet??

Jag har sagt detta till brf förening men dem tro att hen la det i brevlådan. Undrar hur ska jag gå till isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att olovligen tränga sig in där annan har sin bostad är hemfridsbrott, 4 kap 6 § BrB. Eftersom du inte har samtyckt till att din granne ska få öppna din dörr har detta skett olovligen. Om du vill gå vidare med detta är mitt råd till dig att upprätta en polisanmälan vilket du kan läsa mer om hur man går tillväga på Polisens hemsida här. Det finns dock alltid en risk för att polisen lägger ned eller inte ens inleder en förundersökning om det finns för lite bevis i det inträffade.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare