FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/07/2022

Brottsligt att hota om polisanmälan?

Hej! Är det övergrepp i rättssak eller något annat brott att säga "så länge du inte anmäler mig för detta brott så kommer inte jag anmäla dig. Men om du anmäler mig kommer jag anmäla dig, inte annars" ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om det är brottsligt att säga “så länge du inte anmäler mig för detta brott så kommer inte jag anmäla dig”, samt om det kan innebära övergrepp i rättssak. I mitt svar kommer jag att tillämpa brottsbalken (BrB)

Övergrepp i rättssak att hota om anmälan?

Övergrepp i rättssak regleras i 17 kap 10§ BrB, vilket anger att den som med våld eller hot om våld angriper någon för att han/hon gjort en anmälan eller för att förhindra någon från en sådan åtgärd döms för övergrepp i rättssak till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Gärningen ska ha företagits i syfte att hindra någon från att anmäla eller hämnas en sådan anmälan. Att hota om att göra en polisanmälan bör därför inte falla under denna bestämmelse, eftersom det inte är brottsligt. Om personen som blivit anmäld inte är skyldig och inget brott har begåtts kommer inget ingripande att ske och ärendet bör läggas ned.

Är det brottsligt att falskt anmäla någon annan?

En person som anger en oskyldig till åtal med avsikt att han/hon ska bli dömd till ansvar kan dömas för falsk angivelse enligt 15 kap. 6§ BrB.

Slutsats

Att hota om att göra en polisanmälan är inte brottsligt eftersom det kan anses vara en tillbörlig åtgärd. Däremot kommer inget ingripande ske från polisen om inget brott har begåtts och ärendet bör läggas ned. Personen som gjort en anmälan kan dock dömas för falsk angivelse om denne anmäler en oskyldig person för brott med avsikt att han/hon ska bli dömd.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare