FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/10/2014

Brott mot knivlagen

Knivlagen? Vad gäller för hantverkare/egenföretagare som bär 1-2 knivar i sina arbetsbyxor väl synliga på allmän plats i publik miljö där de vistas på väg från sitt arbete, för att exempelvis handla matvaror eller bara rör sig inom ett handelsområden etc. innan de ska hem? Stöter på detta dagligen då jag jobbar inom säkerhetsbranschen och vill veta vad jag har för lagstöd vid konfrontation.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Förbud mot innehav av knivar regleras i lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen).

Enligt 1 § 1 st. knivlagen är det förbjudet att inneha knivar och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Begreppet "allmän plats" omfattar i princip varje plats, både inomhus och utomhus, som är till för allmänheten eller används av allmänheten, dvs. att butiker, köpcenter o. dyl. omfattas av begreppet.

Det finns dock ett undantag från förbudet i 1 § 2 st. knivlagen. Det framgår av detta stycke att föremål (däribland knivar) som enligt särskilda föreskrifter ingår i ett visst yrke är undantaget från förbudet enligt 1 § 1 st. Detta innebär att det inte är olagligt för hantverkare/egenföretagare att gå runt på allmänna platser med knivar som de behöver för sitt arbete. Se 1 § knivlagen, https://lagen.nu/1988:254.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare