Brott begånget under hot

Min vän fångades när han försökte stjäla en bärbar dator från en butik. Butikens säkerhetsvakt grep honom och ringde sedan polisen för att vittna. Han erkände. Men en grupp människor pressade honom att göra det. För min vän stod i skuld till dessa människor. Den kostade 10 000 kr. Hur löses detta ärende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I detta fall utgår jag från att den gärning din vän begick kan klassas som "försök till stöld" enligt 8 kap. 1 § BrB, 8 kap. 12 § BrB och 23 kap. 1 § BrB. Inom straffrätten brukar sägas att den vars gärningar kan beskrivas med de ord som den aktuella lagen innehåller, är att betrakta som gärningsman i strikt mening, alltså den person som rent faktiskt utförde gärningen. I detta fall innebär det att om det som sägs i bestämmelsen om stöld i 8 kap. 1 § BrB och bestämmelsen om försök till brott i 23 kap. 1 § BrB kan sägas beskriva de handlingar din vän har begått så är han att anse som gärningsman i strikt mening.

Ansvar i fallet

Hur ser då ansvarsfördelningen ut i fall som detta? Enligt ovan utgår jag från att din vän har begått stöldförsöket, men hur påverkas situationen av de övriga personernas inblandning? Jag tolkar situationen så att dessa personer under hot har pressat din vän till att stjäla datorn för att kunna betala tillbaka till dem. Din vän kan då gå fri från ansvar genom nödbestämmelsen i 24 kap. 4 BrB. En person befinner sig i nöd om fara hotar exempelvis personens liv eller hälsa, vilket är vad personhot brukar ta sikte på. Huruvida din vän kommer kunna åberopa nödbestämmelsen eller ej avgörs dock av hur hotet varit utformat.

Faran i fråga måste enligt den juridiska litteraturen ha varit "tämligen nära förestående". Det innebär exempelvis att om hotet varit utformat så att din vän fick hyfsat god tid på sig att skaffa fram pengar innan hotet skulle verkställas så anses nöd ej föreligga, då din vän i stället kunde vända sig till polisen. Hade den som åberopar nöd möjlighet att undvika faran på annat sätt än genom att begå den straffbelagda gärningen anses gärningen ej försvarlig. Att en person befunnit sig i en nödsituation utgör en för hans handling rättfärdigande omständighet som innebär ansvarsfrihet. De personer som pressat din vän till handlingen kan då fällas till ansvar enligt 23 kap. 4 § BrB då de kan vara att anse som medverkande till gärningen.

Om nödbestämmelsen inte skulle vara tillämplig i detta fall kan din vän hävda att dessa personer utövade olaga tvång mot honom enligt 4 kap. 4 § BrB. Med olaga tvång förstås bland annat att någon genom hot om brottslig gärning tvingar någon annan att göra något. Om det skulle anses att din vän blivit utsatt för olaga tvång så är han inte straffbar till följd av rättsgrundsatsen "concursus neccessarius", på svenska "nödvändig medverkan". Lagbestämmelsen om olaga tvång har till uppgift att skydda den tvungne och det vore oförenligt med bestämmelsens ändamål om denne skulle straffas.

Med utgångspunkt i vad jag fått veta finns det definitivt en befintlig chans för att din vän inte kommer anses straffbar för denna gärning. Om ni skulle önska mer utredning är ni välkomna att skicka in fler frågor till oss.

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare