Bröt handleden vid butiksbesök – går det att få ersättning?

Min mamma (87 år) går med rollator o därmed alltså lite skruttig o vinglig.

När hon skulle gå ut ur affären tryckte hon på automatisk öppning o dörren gick upp men lite för kort stund för att hon skulle komma ut. I vanliga fall så går dörrarna då upp igen men inte denna stor mycket tunga dörr utan den fortsätter att stänga sig varvid hon ramlar o bryter handled plus ett ben i handen. Skapligt blåslagen oxå men som tur var inget mera.

Hon kan nu alltså inte gå ut eftersom hon måste ha båda händerna på rollatorn.

Kan hon få någon ersättning av butiken för sveda o värk?

En av flickorna sa när det hände: Vi måste göra något åt dörren. Så bevisligen så visste de att den inte var helt ok.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Till att börja med vill jag beklaga vad din mamma har råkat ut för. Det är naturligtvis aldrig roligt att drabbas av skador, men det är kanske extra jobbigt i den aktningsvärda ålder din mamma uppnått. Hoppas hon mår bättre nu, och att hon inte tagit allt för illa vid sig av skadorna som drabbat henne.

För att du enkelt ska hitta vad du söker i mitt svar, följer här en kortare presentation av innehållet. Först och främst finner du dels en sammanfattning av mitt svar, dels även hur jag anser att du bör gå vidare i det här fallet. Därefter finner du en djupare rättslig analys av omständigheterna i ditt fall, kombinerat med en genomgång av hur de skadeståndsrättsliga reglerna i allmänhet ser ut. Hoppas du finner mitt svar givande.

Sammanfattning

För att ge dig ett helt korrekt svar och en fullgod prognos kring hur goda förutsättningarna för din mamma är att få skadestånd för sina skador så behöver jag få lite fler uppgifter. Det jag kan säga generellt är att om man kan visa på att man har drabbats av en personskada och att någon har orsakats denna, så ska man som utgångspunkt få ersättning för detta. I denna ersättning ingår även ersättning för sveda och värk.

Råd om hur ni kan vidare i det här fallet

Ett lämpligt sätt att gå vidare i den här situationen är att ta hjälp av en skadeståndsrättsligt kunnig person. Gärna en jurist. Personen kan då hjälpa dig och din mamma att reda ut de konkreta omständigheterna i ert fall. Är det så att denne person då bedömer att ni kan få ersättning, så kommer ni då antagligen att få hjälp med att skicka ett kravbrev till affären där din mamma blev skadad. Väljer butiken att inte ersätta er på det sätt ni kräver, så kan ni dels skicka vidare kravet till inkasso, dels även få hjälp av kronofogdemyndigheten som kan försöka driva in pengarna. Går inte detta kan ni till sist välja att stämma butiken i domstol. Här måste man dock ta i beaktande att man riskerar att få betala motpartens rättegångskostnader, varför det är viktigt att kontakta en kunnig jurist som kan hjälpa er att bedöma hur goda förutsättningar ni har för att vinna en tvist i domstol. Nämnvärt är dock att ni kan få ersättning för juristkostnader i bland annat er hemförsäkring, så det behöver inte bli så dyrt att kontakta en jurist som man kanske först tänker sig. Om ni är intresserade av att få hjälp med hela tidigare nämnda process, så går det bra att vända sig till oss på info@lawline.se

Rättslig analys

Din mamma har dels brutit handleden, dels brutit ett ben i handen. Din mamma har här rättsligt sett drabbats av två personskador. Dessutom undrar du om din mamma kan få ersättning för sveda och värk. Eftersom att personskadebegreppet omfattar även sveda och verk så är svaret på din fråga: ja. Vidare har din mammas skador uppståt utanför ett kontraktsförhållande. Därför ska frågan om din mamma kan få ersättning i det här fallet avgörs av reglerna i skadeståndslagen.

Frågan regleras i skadeståndslagen

Skadeståndslagen föreskriver att den som orsakar personskada av antingen oaktsamhet eller uppsåt också ska ersätta denna skada. Det krävs dock också att det föreligger ett kvalificerat orsakssamband mellan handlandet från skadevållaren och den skada som den skadelidne drabbats av. Med andra ord; skadan som uppstått måste vara en något sånär naturlig följd av agerandet från skadehållaren. 2 kap. 1 § SKL.

Även om det skulle vara en enskild anställd som i det här fallet har brustit i sitt handlande kan skadeståndslagen tillämpas, eftersom att huvudregeln är att arbetsgivare ansvarar för sina anställda. 3 kap. 1 § SKL. Ingenting i din fråga tyder på att sådana synnerliga skäl skulle vara för handen att arbetstagaren själv skulle ha att ansvara för din mammas skada. 4 kap. 1 § SKL

Noterbart kan dock vara att det finns en möjlighet att skadeståndet jämkas. Dvs. din mamma riskerar att inte få full ersättning för hennes skador ifall hon på något sätt bidragit till sin skada eller varit vårdslös i situationen. Eftersom inget tyder på detta bör det dock inte vara aktuellt i det här fallet. 6 kap. 1 § SKL.

Personskada är ett brett begrepp

Den som drabbas av personskada har rätt att få ersättning för b.la.:

– Sjukvårdskostnader

– Inkomstförslust

– Sveda och värk

– Lyte eller annat bestående men

Som du alltså ser går det att få ersättning för sveda och värk genom att använda sig av reglerna i skadeståndslagen. Ersättningen bestäms av Trafikskadenämndens hjälptabeller i stor utsträckning.

Hoppas du fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare