FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/01/2017

Bröstarvinges rätt till laglott

Hej , jag har tre barn. Jag undrar om jag kan testamentera allt till mitt ena barn och utesluta de två . Anledningen är att mina två söner 42 och 26 är missbrukare . Min son på 26 missbrukar pengar och tar sms-lån för att betala nya lån. Förra året fick han hjälp med att betala lån på ca 500 000kr . Nu har jag stoppat all hjälp , men jag kan bara se att han fortfarande lever som en " kung" o spenderar. Han ljuger o låtar att bättra sig, men jag ser bara att han tar mer o mer lån . Han är dessutom arbetslös . Min son på 42 jobbar visserligen men spenderar sina pengar på sig själv och dyra resor . Han är frånskild med två pojkar , men dom struntar han fullständigt i . Detta påpekades varpå han bröt kontakten med mej , sin mor Han har gjort klart för mig att jag är ett " skämt " och vill inte ha med mig o göra . Är nu 1,5 år sedan vi pratades vid . Jag börjar bli trött o gammal , och börjar fundera över detta . Har en underbar dotter som hela tiden bryr sig . Hur gör jag ?? Jag behöver verkligen ha ett svar på detta . Tack på förhan

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingars rätt till arv regleras i ärvdabalken (ÄB). Lagen finner du här. Enligt 7 kap. 1 § ÄB har en bröstarvinge rätt till sin laglott trots att arvlåtaren testamenterar att endast en bröstarvinge ska ha rätt till hela kvarlåtenskapen. Laglotten utgör halva den arvslott dina barn hade fått ut genom den legala arvsordningen. Eftersom du har tre barn är deras laglott 1/6 av ditt kvarlåtenskap. Det innebär att om du upprättar ett testamente där du föreskriver att din dotter ska ärva allt har dina två söner rätt att få ut sin laglott enligt 7 kap. 3 § ÄB och således jämka testamentet. Vill du ha hjälp med att upprätta ett testamente kan du vända dig till vår avtalstjänst här.

Eftersom du har hjälpt din son att betala av skulder på 500 000 kr kan de, om inget annat föreskrivits vid gåvans givande, räknas som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § ÄB. Detta innebär att de 500 000 kr du givit din son kan komma att avräknas på hans arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare