Bröstarvinges arvsrätt vid testamente till förmån för efterlevande sambo

Hej! Min far gick bort för några år sedan och hans sambo skulle då enligt ett inbördes testamente få ärva all hans kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Efter bådas död skulle jag få ärva både hans och hans sambos tillgångar.Vid arvskiftet/bodelningen gick jag med på att ta ut min laglott direkt efter påtryckning av sambon. Jag fick ut hälften av min fars tillgångar, resten tillföll henne.Nu har sambon avlidit och min fråga är: Har jag fått ut hela mitt arv efter min far? eller har jag rätt att få ut den andra halvan av min fars tillgångar även om sambon nu har skrivit ett nytt testamente där jag inte nämns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Av din fråga framgår att din fars sambo enligt det inbördes testamente skulle ärva all egendom med fri förfoganderätt. Trots ett sådant testamente har du som bröstarvinge rätt direkt få ut din laglott genom att begära jämkning av testamentet enligt 7:3 ärvdabalken (ÄB). Denna rätt har du utnyttjat vilket innebär att din fars sambo innehar resterande del av kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. Att din fars sambo innehar denna egendom med fri förfoganderätt innebär att hen under den resterande delen av sitt liv fritt kan förfoga över egendomen genom t.ex. köp, byte eller gåva. Vad hen dock inte kan göra är att förfoga över egendomen genom testamente. Du har alltså rätt att vid din fars sambos död få ut resterande del av arvet efter din far även om sambon skulle ha skrivit ett testamente enligt vilket du inte ska ärva.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare