Bröstarvingars rätt till laglott

Hej! Min pappa gick nyligen bort och han har mig och min syster som biologiska barn. Han är gift med en annan kvinna som har tre egna barn. Vi tror det finns ett testamente men vi vet inte vad som står. Om det nu skulle vara så att han skrivit att hon ska ha "allt" får vi inget arv då? Det är tyvärr ett känsligt läge då frun inte vill ha med oss att göra så undrar hur man gör i ett sånt här läge. Dom har ett gemensamt företag som står på min pappa.

tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du och din syster har rätt till er laglott om det skulle finnas ett testamente där det står att er fars fru ska ärva allt. Detta framgår av 7 kap. 1 § ÄB. För att ni ska få rätt till er laglott ska ni jämka ett eventuellt testamente med stöd av 7 kap. 3 § ÄB. Er laglott utgör halva den arvslott ni hade haft rätt till genom den legala arvsordningen. Ni kommer således minst ha rätt till 1/4 var av er fars kvarlåtenskap oavsett om det föreligger ett testamente eller ej.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare