Bröstarvingars möjlighet att få ut pengar trots testamente

Hej. Min svärfar avled juni -14 och min fru tillsammans med hennes syster är bröstarvingar. Svärfar var sedan många år omgift (inga gemensamma barn) och hans fru har inga barn tidigare heller. Min fru undrar att när testamentet skall gås igenom i augusti även om änkan sitter kvar i orubbat bo(och det är ok) det finns pengar och stora värden skog,mark,traktorer mm. Kan det bli om det skulle stå i testamentet att hon inte får några pengar nu utan får vänta ytterligare ? Hon känner att det är nu när våra barn är små som vi skulle ha nytta av pengarna. Kan hon ställa krav på att få ut några pengar "direkt" ?

Lawline svarar

Hej!

Det kan ju till exempel stå i testamentet att fadern önskar att frun ärver med fri förfoganderätt och att hans bröstarvingar ärver honom när frun har avlidit. Bröstarvingar har dock alltid rätt att få ut sin laglott, alltså hälften av arvslotten, oavsett vad det står i testamentet.

För att din fru ska få ut sin laglott krävs en jämkning av testamentet, 7 kap. 3 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1). Jämkningen måste ske inom sex månader från det att din fru har tagit del av testamentet, 14 kap. 5 § (https://lagen.nu/1958:637#K14P5S1).

Det går även att klandra ett testamente via 13 kap ärvdabalken. Man kan då ogiltigförklara testamentet för att det inte uppfyller formkraven enligt 1 § (https://lagen.nu/1958:637#K13P1S1), eller någon utav grunderna i 2 och 3 §§ (https://lagen.nu/1958:637#K13P2S1) - till exempel att testamentet upprättades under påverkan av psykiskt störning eller att personen har blivit lurad att upprätta testamentet. Det bör dock påpekas att om din fru väljer att angripa testamentet på det sättet för att få ut hela sin arvslott, bör hon även ha processkostnader och arvets storlek i åtanke innan hon klandrar testamentet. Även här måste klandret ske inom sex månader från delgivning, se 14 kap. 5 § ärvdabalken. Kraven är högt ställda för att ogiltigförklara ett testamente.

Eftersom det kan bli svårt att ogiltigförklara testamentet helt är det förmodligen lättast för din fru att jämka testamentet och på så sätt få ut sin laglott. Hon har sedan rätt till efterarv när faderns fru avlider. Efterarvet beräknas i andelar.

Jag hoppas att svaret gav klarhet i frågan!

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare