FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/08/2017

Bro = fast egendom

En bro förbinder två fastigheter med olika ägare.

Är bron fast eller lös egendom då:

1. Ena ägaren hade arrende på den andres mark för anläggande av bro och utfartsväg. Arrendet är från början av 1900-talet och var på 49 år. Avtalet har inte förnyats men lever vidare ändå.

2. Om bron var fast egendom under 49 år blev den sedan lös egendom?

3. Om det nu skrivs ett servitutsavtal mellan de båda fastigheterna blir då bron åter fast förutsatt att den varit lös egendom däremellan?

Jag har en gång hittat svar på detta på Internet men sparade inte källan och har inte lyckats hitta det igen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

En bro är alltid fast egendom om den inrättats på jord för stadigvarande bruk, vilket verkar vara fallet här (2 kap. 1 § jordabalken). De omständigheter du nämner har ingen påverkan på detta faktum.

Ursäkta sent svar. Vi får in många gratisfrågor just nu och hinner inte besvara alla. Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare