FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/08/2015

Bränna prideflagga – hets mot folkgrupp?

Vore det åtalbart som hets mot folkgrupp (eller liknande) om man brände en regnbågsflagga (pride)?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som alltid när det gäller brott är det korta, och korrekta, svaret att det beror på samtliga omständigheter i det enskilda fallet.

Mer generellt kan dock sägas att det absolut kan vara åtalbart att bränna en prideflagga. Det brott som ligger närmast till hands är just hets mot folkgrupp. För hets mot folkgrupp räcker det med att någon visar missaktning mot en grupp av personer på grund av gruppens sexuella läggning. Missaktningen måste dock spridas till allmänheten, det räcker alltså inte med att endast ett fåtal personer tar del av missaktningen.

Det avgörande är således hur och var bränningen sker. Är det hemma hos någon där endast ett fåtal personer vistas är det inte att se som hets mot folkgrupp medan det är att se som det om det till exempel sker på Stockholms Centralstation under rusningstid.

Lawline RådgivareRådgivare