FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/12/2014

Bouppteckning och dödsboanmälan

Hej, Vad måste man göra vid dödsfall? Dödsbevis har skickats till Skatteverket. Vad händer nu? och vad måste jag göra nu?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline. Information rörande bouppteckning och dödsboanmälan går att hitta https://lagen.nu/1958:637.

Efter ett dödsfall måste en bouppteckning göras som senast tre månader efter dödsfallet ÄB 20:1. Detta skall göras av dödsbodelägarna ÄB 20:2. Dödsbodelägare är de som ärver den avlidne, antingen genom lag eller på grund av ett testamente ÄB 18:1. Efter att bouppteckning är genomförd skall denna inom en månad skickas in till Skatteverket tillsammans med en kopia på vilken det har intygats att den överensstämmer med originalet ÄB 20:8.

Om den avlidnes tillgångar enbart täcker begravningskostnaderna kan en dödsboanmälan göras istället ÄB 20:8a; den avlidne får inte heller ha någon fast egendom eller tomträtt. En dödsboanmälan genomförs av den kommun som den avlidne bodde i – man måste alltså som dödsbodelägare vända sig till kommunen för att undersöka möjligheten. Gör kommunen en dödsboanmälan till Skatteverket så behöver inte dödsbodelägarna göra en bouppteckning ÄB 20:8a.

Om dödsbodelägarna varken gör en bouppteckning eller en dödsboanmälan så kan Skatteverket begära att en bouppteckning görs. Påtryckningsmedlet som de har möjlighet att använda är vite ÄB 20:9. Vite är en sorts avgift som tas ut om det begärda inte görs – i detta fallet en bouppteckning.

Bouppteckningen leder sedan fram till ett arvskifte, där den avlidnes tillgångar delas ut till dem som skall ärva hen.

Skulle du behöva hjälp med att genomföra bouppteckningen och/eller arvskiftet kan du komma i kontakt med våra samarbetspartners här.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare