FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/11/2017

Bostadsrätt - vilket bud gäller?

Hej. Jag är med i en budgivning på en bostadsrätt. Vi är 2 st som budar. Jag startade budgivningen. Om budgivare 2 hoppar av o jag har lagt högsta o sista budet, kan jag åberopa mitt bud som jag la innan budgivare 2 började buda? (om säljaren accepterar det förståss). Det är ju budgivare 2 som har trissat upp priset o sen hoppar av budgivningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det är ditt sista bud som gäller vid varje tillfälle, eftersom detta räknas som ett bindande anbud (1 § avtalslagen). Det ligger i själva budgivningens natur att man står för sitt sista bud. Om du hade fått gå på ett tidigare lägre bud så hade ju budgivare nummer 2 antagligen inte hoppat av eftersom detsamma i så fall hade gällt denne och budgivningen hade failerat. Det är alltså ditt sista bud som gäller.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig igen nästa gång du har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare