FrågaAVTALSRÄTTGåva16/10/2017

Bostadsrätt i gåva med lån

Hej

Min mamma och pappa äger en bostadsrätt tillsammans som de båda står på lånet. De har cirka 1 miljon lån på bostaden. Det är så att min mamma har nu fått en lägenhet från "bostadsförmedlingen Stockholm" men de kräver att hon inte äger en bostadsrätt? Nu tänker mina föräldrar att ge bort eller överlåta bostadsrätten till mig som gåva utan att skriva lånet på mitt namn? funkar det? jag pratade med föreningen men de är inte säkra på att det verkligen funkar så? är det möjlig att ge bort en bostadsrätt till sina barn och fortsätta stå på lånet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall dina föräldrar ger dig bostadsrätten i gåva, men står kvar på lånen, innebär det att bostadsrätten är säkerhet för lånet även efter den genomförda gåvoöverlåtelsen. Skulle dina föräldrar av någon anledning inte betala skulden, kan bostadsrätten alltså tas i anspråk för att täcka lånet, eftersom bostadsrätten fortfarande är säkerhet för lånet. Detta trots att bostadsrätten blir din genom gåvan. Du får alltså vid en sådan omständighet lösa skulden för att behålla fastigheten, alternativt så genomför banken en tvångsförsäljning på exekutiv auktion.

Rent lagligt finns det inga regler som skulle hindra dina föräldrar att ge bort eller överlåta sin bostadsrätt till dig. Det finns heller inga regler som säger att lånen automatiskt måste gå över till dig när de ger bort bostadsrätten. Banken, eller den part som dina föräldrar har tagit lånet hos, måste dock godkänna att skulden flyttas över till dig.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare