Bostadsrätt, ändring av avlopp och vattenledning

Hej. Fick idag tillträde till min bostadsrätt. På visningen såg man bara att avlopp och vatten gick från diskbänken gick rakt ner bakom en skiva. Nu har jag haft möjlighet att ta bort skivan som skymde och ser nu att det även går iväg en avloppsledning och vatten in i grannlägenheten. Dessa ledningar är i vägen för de nya köksskåpen och måste dras om. Ledningarna går c:a 25-30 cm från väggen och 30-40 cm ovan golv och har inget stöd/fastsättning. Vem bär ansvaret för dessa ledningar? Grannen eller bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Hej,

Då det rör sig om en bostadsrätt blir bostadsrättslag (1991:614) (BL) tillämplig. I detta fall då det rör sig om ändring av befintliga ledningar för avlopp eller vatten ska enligt 7kap 7§ 1st 2p. BL styrelsen godkänna att åtgärden får utföras innan en ändring får påbörjas. Enligt 3st i samma paragraf får föreningen i sina stadgar skriva in att ett sådant godkännande inte behövs. Läs gärna stadgarna och hör efter med bostadsrättsföreningen vilka regler de har när det kommer till denna typ av ändring.

Efter det att en bostadsrättshavare medgivits tillträde till lägenheten är bostadsrättsföreningen skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick, se 7kap 4§ BL, paragrafen hänvisar i sin tur till 7kap 12§ BL som stadgar att om föreningen försett lägenheten med ledningar för avlopp och vatten ska inte bostadsrättshavaren ansvara för reparationer av dessa. Detta påvisar att det är föreningen som ansvarar för ledningar av detta slag.

Sammanfattningsvis kan sägas att det första steget är att ta kontakt med föreningens styrelse och informera om de ändringar som du vill göra, samt att se i föreningens stadgar om de innehåller någon information om detta.

Med Vänliga Hälsningar

Anna HelgessonRådgivare