Bostad och bohag vid bodelning i samboförhållande

Min sambo har gjort slut. Jag vill fortsätta att försöka men han tog beslutet att det är över. Lägenheten vi bor i är en hyreslägenhet som båda står på kontraktet. Min fråga är vem som har rätt att ta över kontraktet? Han står i bostadskö och har gjort det i 6 år och dum som jag är har jag inte ställt mig i kö för vi har ändå sökt tillsammans. Vi har inte mycket av värde egentligen. Inga stora besparingar osv. Det som är mest värt är nog bilen som vi köpte gemensamt samma år vi flytta ihop. Gemensam ekonomi och betalat av lånet tillsammans. Jag vill inte ha bilen då jag ändå inte har körkort. Men hur delar man möblerna och lägenheten rättvist?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt äger ni som sambos rätten att själva komma överens om att fördela möblerna emellan er när ni separerat. Ni kan också ansöka till er hyresvärd om godkännande för att överlåta hyreskontraktet på dig enligt 12 kap. 32 § jordabalken (se här). Vägrar hyresvärden kan ni överklaga ärendet till hyresnämnden. En god förutsättning för att få gehör hos hyresnämnden är att lägenheten ska överlåtas till en som redan varaktigt sammanbor med den som söker överlåta hyreskontraktet (se här).

För det fall att ni inte är överens om fördelningen kan du hos tingsrätten ansöka om bodelning av eran samboegendom enligt 8 § sambolagen (se här). I ansökan kan du också yrka på att du har bättre rätt till den gemensamma hyresrätten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare