Bostad när samboförhållande upphör

Hej!

Jag bor med sambo och vi har ett gemensamt barn som är 5 år. Har bott i hus i ca 6 år nu och han är skriven på huset.

Då vi inte vill vara tillsammans längre, hur gör vi då? Kan han kasta ut mig bara? Jag studerar så är inte så tät just nu.

Kan han hota med kronofogden?

Veronica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

När ett samboförhållande upphör av andra skäl än att samborna ingår äktenskap kan samboegendom fördelas mellan dem genom bodelning. Detta görs på begäran av någon av samborna. Bodelningen ska då göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. Detta enligt 8 § sambolagen.

Enligt 3 § sambolagen utgörs samboegendom av sambors gemensamma bostad och bohag om denna egendom har förvärvats för gemensam användning. I samboegendom ingår inte vad en sambo har fått i gåva, arv eller testamente med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda, se 4 § sambolagen.

För att sammanfatta, din rätt till boendet beror på omständigheterna kring hur ni skaffade huset och om ni skaffade den för gemensam användning eller om sambon har ägt den sen tidigare alternativt fått den för enskild i bruk.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare