Bostad inköpt för gemensamt bruk är alltid samboegendom, men man måste inte bodela

Min sambo har gjort slut men vägrar flytta eftersom han inte har fått någon annan bostad. Huset och lånen står på mig och är inköpt för gemensam bostad i förhållandet. Han är väldigt begränsad att söka annan bostad eftersom han inte kan hyra någon annanstans än där det inte tas någon kreditupplysning pga att han har löneutmätning hos kronofogden. Kan jag med hjälp av polisen och/eller kronofogden få honom att flytta? Hur funkar det med ev bodelning - tillfaller halva huset honom även om han inte har kunnat betala halva fasta utgifterna för bostaden? Och blir han tvungen att flytta direkt efter den är klar? Och vad händer om man inte ansöker om en bodelning? Antar väl att det blir jag som bor kvar i huset om jag inte får det sålt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

En bostad som är inköpt för gemensamt bruk är alltid samboegendom om man inte har avtalat om annat (3 § sambolagen). Det innebär att ni ska dela på den vid en bodelning när samboförhållandet upphör oavsett om ditt ex har betalat något för bostaden. Den som har störst behov av bostaden ska få behålla den om det är fråga om hyresrätt eller bostadsrätt, när man gör den bedömningen tittar man bland annat på om det finns barn i bilden (22 § sambolagen).

Man måste inte göra en bodelning när man slutar vara sambor, om man inte begär bodelning inom ett år är det för sent (8 § sambolagen). Om ingen av er begär bodelning inom ett år kommer du att få behålla bostaden helt själv.

Det bästa för dig vore om ni kunde göra en bodelning och komma överens om att huset inte ska ingå i bodelningen. Om han går med på det kan du sedan ta hjälp av kronofogdemyndigheten för att få ditt ex avhyst från huset om han fortfarande vägrar flytta, eftersom han inte har någon rätt till bostaden längre då.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare