Bosatt i USA - kan jag ansöka om skilsmässa i Sverige?

Vi är båda svenska medborgare men bor i USA sedan 4 år tillbaka. Nu är min man otrogen och vill skiljas, jag tror att vi kan lösa situationen och tycker att skilsmässa är förhastat. Jag råkade dock se att min man kommunicerar med en amerikansk advokat för att genomföra skilsmässan. Kort kan jag säga att en skilsmässa här blir betydligt fördelaktigare för honom än att skiljas i Sverige som jag vet att jag(vi) har rätt till. Vad händer om han öppnar ett skilsmässoärende i USA, kan jag kräva att det löses i Sverige eftersom jag har rätt till skilsmässa där eller måste den genomföras i USA? Bör jag föregå honom och ansöka om skilsmässa i Sverige, fast jag egentligen inte vill skiljas för att iallafall få ut den del av våra tillgångar jag har rätt till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det aktuella fallet blir lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL) tillämpbar, lagen hittar du här.

För att en domstol ska kunna ta upp mål om äktenskapsskillnad (skilsmässa) måste domstolen vara behörig enligt IÄL (gäller för länder utanför EU). I ditt fall bor ni i USA, men är båda svenska medborgare. Enligt 3 kapitlet 2 § första punkten IÄL (länk) är svensk domstol behörig att pröva talan om äktenskapsskilnad om båda makar är svenska medborgare. I ditt fall kan du alltså ansöka om skilsmässa i Sverige trots att ni är bosatta i USA. Vidare framgår det av 3 kapitlet 4 § IÄL (länk) att det är svensk lag som ska gälla vid mål om äktenskapsskillnad vid svensk domstol.

Sammanfattningsvis kan du alltså ansöka om skilsmässa vid svensk domstol och det är då svensk lag som kommer att tillämpas. Om amerikansk domstol är behörig och din man ansöker om skilsmässa vid amerikansk domstol är det osäkert om du kan kräva att skilsmässan i stället ska prövas vid svensk domstol. Vanligen är det käranden (den som ansöker) som får välja. Vill du vara säker på att skilsmässan ska prövas av svensk domstol är det bäst att du själv ansöker om skilsmässa hos svensk domstol.

Hoppas du fick svar på dins fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare