FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/07/2014

Bortfallande av påföljd vid trafikbrott

Vad är den kortaste preskriptionstiden som tillämpas i Sverige. Dvs för smärre trafikförseelser (bötesbrott) enligt Trafikförordningen, är det ändå BrB 35 kap om minsta preskriptionstid på 2 år som tillämpas?

Lawline svarar

Hej,

Vid brottmål tillämpas två olika typer av preskription, åtalspreskription och absolut preskription.

Åtalspreskription följer av 35 kap. 1 § brottsbalken (BrB) vilket stadgar att efter en viss angiven tid kan påföljd ej utdömas avseende ett begånget brott. Vid t.ex. vårdslöshet i trafik enligt 1 § trafikbrottslagen (TBL) eller olovlig körning enligt 3 § st. 1 TBL, där den högsta påföljden är dagsböter respektive sex månader i fängelse, tillämpas avseende åtalspreskription 35 kap. 1 § p. 1 BrB. Lagrummet anger att vid brott, där det ej stadgas ett svårare straff än fängelse i ett år, får påföljd ej utdömas om den misstänkte inte häktas eller erhåller åtal om brottet inom två år sedan brottet begåtts.

Precis som 35 kap. 1 § BrB anger, upphör preskriptionstiden att löpa, om den misstänkte häktas eller erhåller del av åtal för brottet. Om dessa åtgärder inte leder till åtal eller rättegång avbryts inte preskriptionstiden, se närmare 35 kap. 3 § BrB

I 35 kap. 6 § BrB finns regler om s.k. absolut preskription. Lagrummet sätter en absolut gräns för hur lång tid som tillåts passera innan påföljd får utdelas avseende ett begånget brott. Efter att angiven tid enligt lagrummet har förflutit får påföljd ej utdelas avseende brottet i fråga oavsett tidigare preskriptionsavbrott. Vid trafikbrott där den maximala påföljden är ett år i fängelse eller mindre, föreligger en absolut preskriptionstid på fem år, se närmare 35 kap. 6 § p. 1 BrB.

Det bör nämnas att tiderna avseende åtalspreskription och absolut preskription kan vara annorlunda vid brott som faller utanför brottsbalken, se närmare 35 kap. 6 § p. 2 BrB.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare