Borgensåtagande när gäldenären avlider

Hej, min bror dog i påskas och han hade tagit ett lån av svea ekonomi på 200 000, som jag är borgenär till för att han skulle kunna låna pengarna, nu kräver svea ekonomi mig att fortsätta att betala av lånet, lånet gick in i dödsboet och det finns inga pengar kvar där, dödsboet går minus, jag vet inte ens vad det är för lån som min bror lånade till, tacksam för ett svar, har flera frågor sen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Såsom jag förstår det har du gått i borgen för din brors lån. Att gå i borgen för någon innebär att man förbinder sig att betala skulden om den som tagit lånet, gäldenären, inte kan betala. Om gäldenären avlider svarar i första hand dödsboet för skulden. Om dödsboet inte har medel att täcka skulden svarar borgensmannen, det vill säga du, för den brist som återstår. Detta regleras i den något gammalmodiga Handelsbalken som du finner https://lagen.nu/1736:0123_2#K10P10S1.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare