Borgensåtagande

Hej,

Om mina föräldrar går in i borgen för mig för att köpa en bostadsrätt, måste även de stå som ägare för bostadsrätten eller räcker det med att enbart jag själv står som ägare hos föreningen trots att min inkomst inte räcker till för att själv kunna stå för banklånet?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett borgensåtagande är ett avtal som gäller mellan borgenär (långivare), gäldenär (låntagare) och borgensmännen (de som ställer säkerhet för lånet). Borgensåtagandet är därför en sak mellan er och banken.

Köpet av bostadsrätten blir ett helt annat avtal, närmare bestämt mellan dig och säljaren och bör inte påverkas av om någon gått i borgen för lånet eller inte. Säljaren får ju sina pengar i vilket fall som helst.

Att du inte kan ta banklånet själv är därför inget som drabbar bostadsrättsföreningen så länge du kan betala din hyra själv. För den händelse du inte heller kan betala hyran utan hjälp kan det bli aktuellt med ett borgensåtagande även här. Det krävs dock inte att borgensmännen är skrivna som ägare.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare