Borgenärsskydd till egendom som gäldenären innehar med begränsad rätt

Hej.

Jag har lämnat in min motorcykel till en verkstad som nu har gått i konkurs. Dom har inte påbörjat arbetet på motorcykeln.

Jag har pratat med konkursförvaltaren som inte alls är angelägen att hjälpa mig.

Min fråga är om jag på något sätt kan kräva att få hämta min motorcykel från verkstaden?

Jag kan ju bevisa via registreringsbevis att jag äger den.

Anledningen till att jag vill hämta den snabbt är för att jag ska byta in den mot en ny och har kan inte vänta hur länge som helst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Givetvis har du rätt att vid en konkurs få din motorcykel tillbaka, men under vissa omständigheter. Du som borgenär har som utgångspunkt separationsrätt om ditt anspråk är (1) individualiserat, alltså att anspråket avser ett individuellt bestämt föremål och (2) det går att identifiera, alltså att föremålet ska kunna gå att peka ut.

Vid deposition gäller dessutom att när du (deponent) lämnar din motorcykel till företaget (depositarie) för reparation, har företaget en s.k. redovisningsskyldighet gentemot dig. Företaget ska vid uppmaning återlämna saken du deponerat.

Separationsrätt innebär att du har rätt att få ut din egendom ur konkursboet, där egendomen inte anses ingå i konkursboet. En sådan separationsrätt gäller utan undantag när ovanstående omständigheter föreligger. Du kan alltså rakt av åka dit och kräva att få din motorcykel tillbaka, då ditt anspråk angår en specifik motorcykel som du kan peka ut genom dess registreringsummer.

Min rekommendation är att du kontaktar konkursförvaltaren igen och tydligt kräver att få din motorcykel tillbaka. Konkursboet har inget rätt att inkludera din motorcykel bland deras egendom. Oftast brukar konkursförvaltare dock reda ut sådant efter en viss tid - du har alltså goda förutsättningar för att få motorcykeln tillbaka.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare