Borde min sambo dela på räntekostnaderna för min bostadsrätt?

Hej!

Jag äger en bostadsrätt värderad till fyra miljoner. Har lån på två miljoner. Jag betalar ca. 3500 ränta plus amorteringar varje månad. Har en sambo som inte betalat något på lägenheten, jag ägde den innan vi träffades. Han betalas idag endast halva avgiften plus drift. Vi är inte överens här. Jag anser att kostnaden för lägenheten är avgift plus ränta och att det ska delas på. Han anser att han då betalar på mitt lån på lägenheten, som jag gör vinst på, men att han inte får ta del av den vinsten. Jag anser att räntan är en boendekostnad men han anser att räntan är en investering och ett indirekt sparande för mig då lägenheten ökar i värde. Vad är mest logiskt här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline som primärt inte handlar om juridik! För, som du säkert själv förstår, finns det inga tvingande regler att förhålla sig till i den situation du beskriver. Snarare är det logik, och i viss mån hjärtats röst, som får vara vägledande. Resonemanget nedan är således en återspegling av hur jag hade agerat i motsvarande situation, inte vad som är objektivt rätt respektive fel.

Kort sagt är jag inne på din linje. Räntan är förvisso en utgift som är orsakad av din frivilliga bostadsinvestering – men det är också pengar som du aldrig kommer att få tillbaka. Dessutom är det inte säkert, även om det hintills verkat som en naturlag, att bostadsmarknaden i all evighet fortsätter uppåt. Det kan mycket väl tänkas att man i åratal vräker ut tusenlappar i räntor utan att få någon värdestegring tillbaka. I det läget skulle du bära hela förlusten, samtidigt som din sambo kan glädja sig åt att ha bott tillsammans med dig billigt och helt riskfritt.

Om din sambo inte är mottaglig för detta perspektiv tycker jag att du kan ställa det han betalar i relation till värdet på lägenheten på andrahandsmarknaden. Även om det inte krävs tillstånd från bostadsrättsföreningen för att bli sambo med någon är hans status närmast att liknas vid en andrahandsgäst/inneboende. Du äger hela lägenheten och står på alla lån. Det han bidrar med varje månad utgör därmed en form av "hyra" till dig.

Eftersom din bostadsrätt är värd så pass mycket pengar utgår jag ifrån att du bor i en storstadsregion (om det inte är en märklig bostadsrättsförening med ett gäng herrgårdar i Norrland). I Stockholm/Göteborg är andrahandsvärdet på en etta i innerstan, försiktigt uppskattat, 12 000 kr/månad. Värdet av att som sambo bo i din lägenhet under en månad kan alltså, teoretiskt sett, sägas vara minst 6000 kr. Förmodligen är det väsentligt mer än vad han betalar idag.

Jag tycker att du ska testa ovanstående resonemang på honom och se hur han ställer sig till det. Personligen tycker jag inte att du ska tillämpa strikt marknadspris gentemot en person som du älskar men det är helt klart rimligt att han bidrar med hälften av avgiften, driften och räntorna (som sannolikt är betydligt lägre än 6000 kr). Glöm då inte att han, i rättvisans namn, är berättigad att få 30 procent av sin del av räntorna tillbaka i samband med skatteåterbäringen (eftersom det är vad du har i skatteavdrag i dagsläget).

Hör gärna av dig i kommentarsfältet eller via marcus.backstrom@hotmail.com om du vill att jag ska utveckla något. Annars önskar dig jag dig varmt lycka till med den kommande förhandlingen och, framförallt, samboskapet!

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare