Bör vi gifta oss?

Hej! Vi är sambo, har 2 små barn och äger vårt hus ihop. Med tanke på dödsfall och arv, bör vi gifta oss?

Nån sa att sambolagen gör skillnad på om man varit sambo länge, 10,12 år sådär. Då räknades det mer som gift. Vi är inne på 18:e året. Då kanske vi inte behövde gifta oss.

Vad händer med huset om t.ex. gubben dör? Stämmer det att barnen får en god man och att jag måste köpa ut dom för att vi ska kunna bo kvar?! Räcker det isf bara att skriva att jag ärver hans 50% av huset.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga,

Regler om vad som gäller mellan sambos hittar ni i sambolagen (här). Motsvarande regler för makar finner ni i äktenskapsbalken (ÄktB).

Arv och tillgångar
Vid samboskap är bostad och bohag som ni ni köpt under samboskapet och för gemensamt bruk samboegendom (3 § SamboL). Allt annat är i princip er enskilda och icke-samboegendom, och ifall ni inte skrivit testamente om annat kommer det alltså inte tillfälla den efterlevande sambon. Undantaget till detta är den s.k. "lilla basbeloppsregeln" som innebär att efterlevande sambo har rätt till minst två prisbasbelopp efter den efterlevandes död, det vill säga om det inte tillfaller henne genom den vanliga sambodelningen (18 § st. 2 SamboL). Den efterlevande sambon kan även ha rätt att överta bostaden (22 § SamboL och 16 § st. 2 SamboL).

Samboegendom motsvarar äktenskapsgods inom ett äktenskap. Inom ett äktenskap är dock huvudregeln att det som inte uttryckligen, exempelvis genom avtal, undantagits från bodelning är giftorättsgods (7:1 ÄktB). Denna kommer alltså delas lika vid en bodelning efter den andra makens död.

(Observera att varken samboegendom eller äktenskapsgods innebär att ni äger eller får förfoga över den andres saker, det avser bara att den egendomen kommer läggas till grund för en eventuell sambo- eller bodelning.)

Barns vårdnad
Jag förutsätter att ni båda är vårdnadshavare för era gemensamma barn. I detta fall kommer den kvarlevande vårdnadshavaren ha ensam vårdnad om barnen vid den andres bortgång (se 6:9 föräldrabalken). Någon god man kommer således inte behöva förordnas, även ifall ni är sambos.

Sammanfattningsvis kan konstateras att det, ifall man avsett att ha en relativt delad ekonomi (exempelvis: en sambo köper mat och den andra betalar av lån) många fördelar med att ha ingått i ett äktenskap, eftersom äktenskapsbalkens bodelningsregler särskilt tagit detta i beaktning. En efterlevande sambo är generellt berättigad till mycket mindre efter den andres bortgång enligt sambolagen. Ifall ni vill fortsätta vara sambos är det av största vikt att ni upprättar testamenten ifall ni vill att den andra sambon ska få ärva.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare