Bör jag upprätta ett avtal som reglerar min sambos skuld till mig?

Hej skall stå som borgenär för min sambo lån 500K. (8000kr mån i 3 år)

Vad händer om vi går isär o är oense om allt?

Kan jag o han skriva ett eget kontrakt ens emellan om villkor om han vägrar betala, att han faktiskt måste betala mig 8000kr annars kan jag kräva det från kronofogden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Jag förstår det som att du undrar över hur du bör gå tillväga för att säkerställa att en skuld som din sambo har till dig blir betald, även om ni skulle bli oense i framtiden.

Frågor som rör skulder och Kronofogdemyndighetens tjänster regleras i utsökningsbalken (UB) och lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Det är dessa lagstiftningar jag kommer utgå från när jag svarar på din fråga.

Skulden måste kunna bevisas

Om gäldenären (den som står i skuld, här din sambo) inte betalar en skuld som förfallit till betalning finns det som du säger en möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (jfr 2 § BfL). Skulle din sambo inte hålla med om att han står i skuld till dig kan han dock bestrida din ansökan (31 § BfL). I ett sådant läge kommer ärendet överlämnats till tingsrätten, förutsatt att du fortfarande vill driva saken (33 § BfL).

I en domstol skulle ett avtal vara ett starkt bevismedel för skulden. Om domstol i dom fastställer din sambos skuld till dig kommer domen utgöra en så kallad exekutionstitel (3 kap 1 § 1 p UB). Denna exekutionstitel kan Kronofogdemyndigheten sedan använda för att göra en utmätning hos din sambo.

Jag skulle därför absolut rekommendera att ni upprättar ett avtal som reglerar din sambos skuld till dig. För att du ska kunna få hjälp att driva in skulden måste den vara bevisad. Ett avtal skulle avsevärt underlätta att bevisa att skulden faktiskt finns.

Vi på Lawline hjälper dig gärna att upprätta ett avtal som passar för er. Du bokar enkelt en tid med vår juristbyrå genom att klicka på länken "Boka" nedan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Önskar du att jag förtydligar någonting är du varmt välkommen att lämna en kommentar.

Med vänliga hälsningar

Linnea ThelanderRådgivare