Bör jag sälja eller ge min sommarstuga i gåva till ett av mina barn?

Jag har en sommarstuga med tax värde 50 000 kr. Jag köpte stugan för 20 år sen till en summa av 30 000 kr. Nu har jag tänkt överlåta stugan till min son. Vad är bäst, gåva eller köp ? Om det blir köp så har jag tänkt mig 60 000 kr. Jag har även en dotter som jag tänkt ska få en summa pengar i stället för stugan. Om jag säljer för 60 000 kr, hur mycket pengar är då rimligt att jag ger min dotter, likaså om sonen får stugan som gåva, vad ska jag rimligen ge min dotter då för summa ? Om det blir gåva, skall jag skriva in i gåvobrevet att den inte anses som förskott på arv ? Vad jag förstår så betalar jag ingen skatt på gåva ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer nedan att redogöra för de olika konsekvenserna för både gåva och köp, du får sedan ta ställning till vad som passar er situation bäst. Den lagen som är relevant är Ärvdabalken (ÄB).

Sonen köper sommarstugan

Ifall det blir så att din son köper sommarstugan för 60 000 så kan man se det som att han får mellanskillnaden från 60 000 och marknadsvärdet i gåva. Om marknadsvärdet bedöms vara 65 000 och din son köper för 60 000 så innebär det att 5000 kan ses som gåva för att du säljer till underpris. När du sedan ska kompensera din dotter anser jag att det är rimligt att hon får lika mycket i gåva som din son får "rabatt" på stugan. Ytterligare en aspekt att väga in är att en försäljning innebär skattemässiga konsekvenser för dig.

Sonen får sommarstugan i gåva

Det stämmer att gåvor är skattefria. Ifall du ger bort sommarstugan som gåva så finns det en aspekt du behöver ta ställning till. Det är om du ska skriva att gåvan inte ska vara förskott på arv. Vanligen när föräldrar ger gåvor till sina barn anses de vara förskott på arv, såvida inget annat står, 6 kap. 1 § ÄB. Om sommarstugan ska ses som förskott på arv så kommer värdet på den att läggas till hela arvet innan det delas på dina barn, 6 kap. 5 § ÄB. Så sätt blir din dotter kompenserad för att hon inte fick en gåva tidigare.

Låt mig visa med ett räkneexempel:

- sommarstugan var värd 65 000 när din son fick den

- Din dotter fick inte då någon kompensation

- I gåvobrevet stod det inget om att stugan inte skulle vara förskott på arv

- Efter att du avled hade du 80 000 kr i egendom

Nu ska sommarstugans värde vid gåvotillfället läggas till hela arvet på 80 000 = 145 000 kr, 6 kap. 3 § ÄB. Dina barn ska dela på detta = 72 500 kr. Men din son har redan fått 65 000 kr när han fick sommarstugan, då får han nu efter din död bara 7 500 kr (72 500 - 65 000 = 7 500 kr). Din dotter får däremot hela 72 500 kr för hon hade inte fått något förskott på arv.

Konsekvensen av att du skriver in att stugan inte ska ses som förskott på arv är att din dotter inte blir kompenserad. Vi fortsätter räkneexemplet med samma förutsättningar med undantag för att du den här gången hade skrivit att stugan inte skulle ses som förskott på arv. De 80 000 som finns efter dig ska delas lika mellan dina barn, de får 40 000 var. Din son har då totalt fått 40 000 + 65 000 (stuga) = 105 000 kr. Din dotter fick totalt 40 000 efter dig.

Om du tycker att det inte känns bra bör du antingen låta bli att skriva att stugan inte ska vara ett förskott på arv eller redan nu kompensera din dotter, förslagsvis samma summa som stugans marknadsvärde. Om du behöver hjälp att skriva ett gåvobrev så kan du använda dig av Lawlines avtalstjänst. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare