FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/08/2021

Boende och umgänge

Hej

Jag har en dotter på 14 år som vägrar åka hem till sin pappa som är boendeföräldern. Han har ensam vårdnad. Hon har även gjort en egenanmälan till socialen i sin hemkommun.

Vad kan jag göra mer än att försöka uppmuntra och även meddelat skolan och pappan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag vill börja med att beklaga er svåra situation. Din fråga är familjerättslig och regleras i föräldrarbalken. Jag hoppas att nedanstående svar kommer vara till någon hjälp.

Ett barn ska ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt som möjligt tillgodoses (6:15 FB).

Utgångspunkten vid beslut är att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge (6:2a 1 st FB). Särskild hänsyn ska bl.a. tas till barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Både du och pappan måste sträva efter att ert gemensamma barn ska ha god kontakt med er båda. Det framgår att du försöker på bästa sätt att främja god kontakt med pappan. I 6:2a sista stycket FB står det att hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. I rättspraxis har man sagt att när barnet är 12 år så ska det tas stor hänsyn till barnets vilja. Din dotter är 14 år vilket betyder att hennes vilja förmodligen bör ges stort beaktande.

Du kan såklart inte tvinga din dotter att bo hos sin pappa om hon tvärt bestämt inte vill. Men kom ihåg att det ställs stora krav på dig som förälder att motivera ditt barn att träffa den andre föräldern. Det viktiga är i det fallet att reda ut varför din dotter inte vill vara hos pappan och försöka vidta åtgärder då barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna som sagt är väldigt viktigt.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Minella KurjakovicRådgivare