Bodelningsförrättares rätt att begära kontoutdrag från makar vid skilsmässa

Har en skilsmässoadvokat rätt att begära kontoutdrag från motpart?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en skilsmässoadvokat har möjlighet att begära ut kontoutdrag från parter i bodelningen. Jag tolkar här skilsmässoadvokat som bodelningsförrättare.

Regler om skilsmässor finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Behovet av en bodelningsförrättare

Om makar som ska skiljas inte kan komma överens själva om hur de ska dela upp sin egendom, så kan en bodelningsförrättare utses på ansökan av båda makarna eller en av dem (17 kap. 1 § ÄktB).

En bodelningsförrättare är en person som ska utföra en bodelning vid en skilsmässa om parterna inte kan komma överens. Vanligtvis är denna person en advokat, vilket gör att det är vanligt att man benämner bodelningsförrättaren som en skilsmässoadvokat. Det är viktigt att bodelningsförrättaren är opartisk och har som mål att makarna ska träffa en frivillig överenskommelse om hur de ska dela upp sin egendom. Om makarna inte kan komma överens frivilligt så ska bodelningsförrättaren besluta om hur egendomen ska fördelas. Detta görs med hjälp av en bouppteckning.

Bouppteckningen

För att bodelningsförrättaren ska se vilka skulder och tillgångar som makarna har så upprättar denne en bouppteckning. Det innebär att information som kontoutdrag och lån eller liknande kan komma att begäras av båda makarna. Det är något som bodelningsförrättaren har rätt att göra och om någon av parterna vägrar så kan de förläggas med vite (17 kap. 5 § ÄktB).

Om bodelningsförrättaren är olämplig eller inte

Om bodelningsförrättaren av någon anledning är att anse som olämplig så kan en part begära entledigande av den (17 kap. 4 § ÄktB). Bodelningsförrättaren måste då få tillfälle att yttra sig. Några exempel på olämplighet är att bodelningsförrättaren är svår att kommunicera med, är uppenbart partisk eller är vårdslös i sin handläggning.

Sammanfattning

Ja, en bodelningsförrättare kan begära kontoutdrag från båda makarna för att upprätta en bouppteckning. Om någon av parterna vägrar kan de förläggas med vite.

Om bodelningsförrättaren är uppenbart opartisk eller på annat sätt olämplig kan makarna begära att denne ska entledigas.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det finns ett intresse av att driva frågan kan mina kollegor här på Lawline nås via telefon.

Välkommen åter till Lawline.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare