Bodelningsförrättares befogenheter

Har bodelningsförrättaren rätt att gå in i makarnas bankkonton för att försäkra sig om tillgångar o skulder?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om bodelningsförrättare regleras i 17 kap. äktenskapsbalken (ÄktB).

Av 17 kap. 5 § ÄktB framgår att varje make vid en bodelning med en bodelningsförrättare ska uppge sina tillgångar och skulder. Om en make underlåter att lämna sådana uppgifter, får domstolen på ansökan av bodelningsförrättaren förelägga make att lämna dessa uppgifter vid vite (ett penningbelopp som en domstol kan ålägga en part att betala för att ha underlåtit att följa ett beslut).

Detta innebär att en bodelningsförrättare aldrig har rätt att gå in i makarnas bankkonton för att försäkra sig om tillgångar och skulder, utan det är makarna själva som ska lämna dessa uppgifter till bodelningsförrättaren. Bodelningsförrättaren har alltså endast begränsade befogenheter att kräva uppgifter från parterna, det denne kan göra om makarna inte själva lämnar dessa är att gå till domstol och ansöka om att domstolen kräver ut uppgifterna. Bodelningsförrättaren har ingen befogenhet att själv kolla upp makarnas tillgångar och skulder.

Hoppas du har fått svar på din fråga!
Vänligen,

Emma FagerbergRådgivare