FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/03/2017

Bodelningsavtal fastighet

Avser bodelningsavtal fastighet

Vi är överens om gällande summor inför bodelningen, dock har vi olika tankar gällande formeln. Vi vill att en uträkning utifrån gällande summor upprättas enligt sedvanligt regelverk/räknesätt (praxis), så som tex. skatteverkets regelverk.

Fastighetens marknadsvärde enligt mäklare 1 050 000 Kr

Köpeskilling för fastighet 950 000 Kr

Befintliga lån den 5 mars 2017 822 655 Kr

Fiktiv mäklaravgift enligt schablon (5%)

Eventuell vinstskatt

Fastighetsbeteckning RÖDBETAN 3

Taxeringsvärde 439 000 Kr

Renoveringar

Dränering 58 000 Kr

Renovering vardagsrum 2009 ca 20 000 Kr

Renovering barnens rum 2013 ca 30 000 Kr

Vi önskar ett bodelningsavtal där tanken är att Daniel övertar fastigheten och betalar Emelie en mellanskillnad. Finns ingen skatt från tidigare försäljningar.

Vi undrar om detta är något ni vill utföra samt vad kostnaden är. Undrar även om vi missat något som ska vara med i uträkningen ex. advokatkostnader eller att ena parten betalade pantbrev och lagfart avseende fastigheten.

Lawline svarar

Hej!

Ni är välkommen att kontakta våra jurister som kan hjälpa er med att upprätta ett bodelningsavtal. Vad det kostar och hur ni går till väga kan ni se om ni klickar här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare