FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/01/2018

Bodelning vid skilsmässa

Jag ska skiljas och jag har en bostadsrätt med min syster som vi köpte 2004 innan vi gifte oss har han rätt till hälften av min del

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om bodelning vid skilsmässa hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB).

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas genom bodelning, 9 kap. 1 § ÄktB. I denna bodelning ska endast makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap. 1 § ÄktB. Giftorättsgods är all egendom som inte gjorts till enskild. Detta kan göras genom äktenskapsförord eller genom villkor i samband med gåva, testamente, arv, livförsäkring eller liknande. Även egendom som trätt i sådan egendoms ställe är att anse som enskild, 7 kap. 1-2 §§ ÄktB.

Huruvida din del av bostadsrätten ska ingå i bodelningen mellan dig och din make beror på om den utgör giftorättsgods eller enskild egendom. Om bostadsrätten inte gjorts till enskild egendom genom något av de ovan nämnda tillvägagångssätten utgör den alltså giftorättsgods. Eftersom du äger bostadsrätten tillsammans med din syster ska därför värdet av din del ingå i bodelningen.

Bodelningen går sedan till på så sätt att man räknar ihop summan av makarnas giftorättsgods, gör avdrag för de skulder respektive make har och delar återstoden på hälften, 11 kap. 3 § ÄktB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare