FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/04/2018

Bodelning vid skilsmässa

Gifta i 28 år. Köpte gemensam villa 96. INGET ÄKTENSKAPSFÖRORD. 2017 ansöker maken om skilsmässa jag har inte skrivit på. Betänketid råder. Nu såldes villan, jag fick 684000 pga skulder till KFM. Min man fick 955000. Vad händer vid bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning
En bodelning ska göras då äktenskapet upplöses, vilket äktenskapet anses göra vid en skilsmässa, ÄktB 9 kap 1§ och 1 kap 5§. I en bodelning ska makars giftorättsgods ingå, ÄktB 10 kap 1§.

Giftorättsgods
Frågan är då vad som anses utgöra giftorättsgods. I ÄktB 7 kap 1§ anges att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, vilket innebär att makarnas egendom som huvudregel är giftorättsgods och därmed ska ingå i en bodelning vid en eventuell skilsmässa. I en bodelning delas giftorättsgodset lika mellan makarna.

I ÄktB 7 kap 2§ uppräknas egendom som utgör enskild egendom. Det är bland annat egendom som en make fått genom gåva eller testamente med villkor att det ska utgöra enskild egendom. I bestämmelsen räknas inte pengar upp, vilket innebär att pengarna som du och din make fått genom försäljningen av huset inte ska ses som enskild egendom utan istället som giftorättsgods. Pengarna ska därmed ingå i bodelningen och delas lika mellan dig och din make.

Uträkning (fördelning av pengarna från huset):
Vid en eventuell bodelning kommer pengarna från huset fördelas enligt följande:

Ditt giftorättsgods (pengar från hus): 684 000 kr
Din makes giftorättsgods (pengar från hus): 955 000 kr
Summa av giftorättsgods= 1 639 000 kr
Andel för respektive make = 1 639 000/2 = 819 500 kr

Genom denna uträkning ser vi att summan som du och din make har fått genom husförsäljningen sammanlagt beräknas till 1 639 000 kr. Eftersom pengarna utgör giftorättsgods, och dina skulder redan avräknats, ska pengarna delas lika mellan er, ÄktB 11 kap 1–3§§. Du och din make ska därmed få 819 500 kr var.

Eftersom du genom husförsäljningen fick 684 000 kr och din make 955 000 kr är han skyldig att ge dig så mycket pengar så att ni båda får 819 500 kr. Denna uträkning ser ut som följande:

955 000 – 819 500 = 135 500 kr

Din make är alltså skyldig att ge dig 135 500 kr av pengarna som han fick genom husförsäljningen vid en eventuell bodelning. Ni båda får då 819 500 kr var.

(Det är även viktigt att nämna att denna bodelningsutredning endast grundar sig på pengarna som du och din make fick genom husförsäljningen. I praktiken beaktas även allt annat giftorättsgods som du och din make har.)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare