FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/01/2018

Bodelning vid samboförhållandes upphörande

Min fd sambo har flyttat för 14 månader sen och denna har inte begärt bodelning hos tingsrätten för det måste man väl? Huset är väl mitt nu då det inte är gjort nån bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning ska ske när ett samboförhållande upphör på begäran av någon av samborna (8 § st. 1 sambolagen). När två sambor separerar är det alltså inte obligatoriskt med någon bodelning (som när makar skiljer sig). Sambor kan själva besluta om hur egendom ska delas upp. Sambor får dessutom avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (9 § st. 1 sambolagen). På så sätt kan alltså rätten att begära bodelning ha försvunnit. Något sådant avtal har du och din f.d. sambo kanske inte tecknat.

Det krävs emellertid att en begäran om bodelning framställs senast ett år efter att samboförhållandet har upphört (8 § st. 2 sambolagen) Ett samboförhållande anses ha upphört när personerna flyttar isär enligt 2 § st. 1 sambolagen. Ert samboförhållande anses därmed ha upphört när din f.d. sambo flyttade (dvs. för 14 månader sen). Enligt dessa uppgifter bör alltså rätten att ha begära bodelning för din f.d. sambo ha gått förlorad.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare