FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/08/2016

Bodelning vid samboförhållande

Jag flyttade in i min sambos hur för ca 14 år sedan. Jag hade bott i en hyresrätt hyresrätt och inget kapital. Dock har vi från början delat på alla kostnader. För 6 år sedan fick vi en gemensam dotter och för tre år sedan flyttade vi in i ett nytt hus och gjorde en skaplig vinst på det gamla.

Nu vill hon separera och hävdar att hon äger allt. Jag vill egentligen inte tillämpa sambolagen men bör rimligtvis få någonting ut av att vi alltid delat på ekonomin och att fastigheterna stigit så mycket i värde.

Hur skall räkna för skälig ersättning? Finns någon schablon formel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du nämner i din fråga är det sambolagen som ska tillämpas vid upphörande av samboförhållande. Enligt lagens 3 § utgör er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag er samboegendom. För att anses vara samboegendomen förutsätts att det är införskaffat för gemensam användning. Det innebär att det ni införskaffat för gemensam användning ska delas lika vid samboförhållandets upphörande. Det förutsätter att du begär det, se 8 §.

Med tanke på hur länge ni varit sambos talar mycket för att ni dela lika är det mest rättvisa alternativet.

Hoppas svaret hjälpte dig,

Lawline RådgivareRådgivare