Bodelning vid kortvarigt giftermål

Jag har gift mig sen 1 år och 8 månader här i Sverige med en man från Jordanien han är i sitt hemland på väntan på uppehållstillsånd beslut under detta tid har jag köpt en bostadsrätt på mitt namn med mina sparade pengar och ett lån från banken vill skilja mig måste jag dela med han allt som jag äger?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vanligtvis ska allt giftorättsgods delas lika mellan makarna vid en skilsmässa. Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom. Har ni inte föreskrivit något om köpet innebär detta att denna ska delas lika mellan er. Det finns dock en jämkningsregel i 12:1 Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230. Denna kallas för giftorättstrappan/skevdelningsregeln och innebär att allt inte ska delas lika om man varit gifta mindre än 5 år. För varje år ska 20 % av allt giftorättsgods ingå. I ditt fall har ni varit gifta i 1 år och 8 månader. Detta innebär att ni kommer att bodela 20 % (1 år) + 10 % (6 månader) = 30 % av giftorättsgodset. Observera att detta är en ungefärlig uträkning. Vill du ha en exakt uträkning rekommenderar jag dig att i första hand vända dig till vår telefonrådgivning. Därmed kommer ungefär 30 % av allt giftorättsgods att ingå i bodelningen vid en skilsmässa. Inget tyder på att ni varit sambor innan, men skulle så varit fallet ska även denna tid ingå i beräkningen.

Gabriella LundqvistRådgivare