FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/04/2018

Bodelning vid dödsfall i samboförhållande. Kan bodelningsförrättare utses trots att bohaget är värt ganska lite pengar?

Kan bodelningsförrättare utses trots att efterlevande sambo endast har bohag understigande ett och ett halvt tusen kronor att bodela enligt sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvitt jag vet finns det inte någon beloppsgräns för när det är möjligt att utse en bodelningsförrättare. Det ska alltså vara möjligt att utse en bodelningsförrättare i ditt fall. En annan sak är att kostnaderna för bodelningsförrättaren kan komma att överstiga den vinst som kan uppkomma genom bodelningen om även den avlidna sambons bohag är värt förhållandevis lite pengar.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare